joopfreie.nl
Home                   Fam. Freie                   Fam. Hallink                   Genealogie                   Duitse archief                  
De Freie Camper             Jaren 50-60                       Voetbalplaatjes/Luciferdoosjes          E-mail: joop@joopfreie.nl

Van Landman tot Zeeman

Zeeman als beroep

Tussen 1803 en 1937, het eerste en laatste jaar in de database van monsterrollen, werden de schepen voortdurend groter en het zeemansberoep steeds technischer. In de zeiltijd gebeurde de opleiding vooral door de praktijk van alledag. Wie stuurman of kapitein wilde worden, volgde daarvoor een opleiding aan een zeevaartschool en dat gebeurde meestal 's winters. In de zeiltijd ging men al op jonge leeftijd naar zee: 14 jaar was heel normaal voor een scheepsjongen, kajuitwachter of koksmaat. Die verdiende een paar gulden vast per maand, maar kost en inwoning waren altijd gratis. Wie het werken met de zeilen, het splitsen van touwen of het koken van hooguit drie of vier gevarieerde maaltijden onder de knie kreeg, mocht blijven.
Na enkele jaren vaartijd kon de rang van achtereenvolgens lichtmatroos, matroos o.g. (onder de gage, dus nog zonder het volle salaris), matroos en tenslotte volmatroos worden behaald. Matroos werden de meesten rond hun 23e. De vaste maandgage bij die rang liep uiteen van 20 tot 35 gulden, na 1900 tot zelfs meer dan 60 gulden. Ter vergelijking: een volwassen landarbeider/dagloner verdiende rond 1860 in Groningen ongeveer 20 tot 25 gulden per maand. Een touwslager kon rekenen op ongeveer 15 gulden per maand, maar vaak werd dit als huisarbeid gedaan.
Als je het oude (guldens-)bedrag met factor 10 vermenigvuldigd kom je ongeveer op de waarde (in Euro's) in 2015.

Driehoekshandel

Er werd driehoekshandel gedreven tussen Europa (meest ruilgoederen als sterke drank, slaaplakens, wapens), Afrika (slaven, ivoor, stofgoud, gom, verfhout ) en Amerika (katoen, suiker en tabak). De slavenhandel werd door Engeland al in 1814 verboden. De Nederlanders eindigden de slavenhandel officiëel in 1863. Maar in die wet stond wel dat 'de slaven op de plantages in Suriname nog tien jaar onder toezigt van den Staat' bleven vallen. Dat betekende dat ze, weliswaar betaald, gedwongen werden om nog tien jaar op de plantages te blijven werken. Tot 1873 dus.
Voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn er door de leden van de familie Freie geen slaven vervoerd. Hun trans-Atlantische tochten begonnen eigenlijk ook pas na 1870.

Monsterrollen

Het zijn bemanningslijsten die de naam, rang, gage (meestal niet vermeld van de kapitein), woonplaats en leeftijd van elke zeeman aan boord vermelden, evenals de naam, het type en de grootte van het betreffende schip. Iedere kapitein kan daarmee aantonen wie tot de bemanning behoort of zich als passagier aan boord bevindt.
Veel Groningse monsterrollen zijn te vinden in de gemeentearchieven van Delfzijl, Groningen Stad, Harlingen, de Pekela's, Veendam en het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen. Hierna volgt een lijst van monsterrollen van een aantal leden van de familie Freie: de broers Hermann Heinrich (ook Herman Hendrik of Harm), Johann Heinrich Bernhard, Johann Hermann Wilhelm (ook Johan Herman Willem of Willem), Hermann Friedrich (ook Herman Frederik), Koenraad Albert (zoon van Johann Heinrich Bernhard), Hindrik Berends (is dit Johann Heinrich Bernhard ???) en Berend. Deze laatste twee kan ik nog niet plaatsen.
MonsterrolDatumVoornaamRangGageWoonplaatsLeeftijd
1843-921-02-1843Herman Heinrichkok4.17Oude Pekela21
1845-1628-03-1845Hermann Heinrichmatroos17Oude Pekela 23
1845-1628-03-1845Johan Heinrich Bernardkok2.08Oude Pekela18
1847-427-02-1847Johan Heinrich Bernhlichtmatroos12Oude Pekela20
1848-418-02-1848Johan H.B.kok18Oude Pekela21
1849-1608-03-1849Johan Henrich Bernhardmatroos18Oude Pekela22
1849-1608-03-1849Herman Friedrichkajuitwachter*4n.v.15
1849-7727-08-1849Hindrik Berends (=J.H.B.??)matroos20Oude Pekela22
1854-18niet vermeldHerman Friedrichmatroosn.v. Oude Pekela20
1854-18niet vermeldHermann Heinrichstuurmann.v.Oude Pekela32
1855-1515-03-1855Hermann Heinrichstuurmann.v Oude Pekela33
1856-1020-02-1856Hermann Heinrichstuurmann.v.Oude Pekela36
1857-7320-06-1857Herman Friedrichstuurman34Oude Pekela23
1857-9304-09-1857Johan Heinrich Bernhardkapiteinn.v.niet vermeld30
1859-2226-03-1859Hermann Heinrichstuurman37Oude Pekela37
1860-1703-03-1860Johan Hermann Wilhelmstuurman32Oude Pekela30
1861-4601-05-1861Herman Heinrichstuurman33Oude Pekela 39
1861-4601-05-1861Johan Heinrich Bernhardkapiteinn.v.Nieuwe Pekela34
1862-1701-03-1862Herman Friedrichstuurman35Oude Pekela29
1862-225-01-1862Herman Heinrichstuurman34Oude Pekela40
1862-225-01-1862Johan Heinrich Bernhardkapiteinn.v.Nieuwe Pekela35
1863-10 11-02-1863 Herman Friedrich stuurman 35 Oude Pekela 30
1864-12 23-02-1864 Herman Heinrich stuurman 35 Oude Pekela 42
1864-12 23-02-1864 Johan Heinrich Bernard kapitein n.v. Nieuwe Pekela 37
1864-73 17-08-1864 Hermann Friedrich stuurman 35 Oude Pekela 30
1865-4 28-01-1865 Herman Heinrich kapitein n.v. Oude Pekela 43
1866-3 24-01-1866 Herman Heinrich kapitein n.v. Oude Pekela 44
1866-46 01-05-1866 Johann Heinrich Bernhard kapitein n.v. Nieuwe Pekela 39
1867-5 07-02-1867 Herman Heinrich kapitein n.v. Oude Pekela 45
1868-2 31-01-1868 Herman Friedrich stuurman 36 Nieuwe Pekela 34
1868-2 31-01-1868 Herman Heinrich kapitein n.v. Oude Pekela 46
1869-18 05-05-1869 Herman Heinrich kapitein n.v. Oude Pekela 47
1869-2 04-02-1869 Herman Freerik kapitein n.v. Nieuwe Pekela 35
1869-4 09-02-1869 Johan Heinrich Bernhardkapitein n.v. Nieuwe Pekela 42
1869-53 30-08-1869 Herman Hendrik kapitein n.v. Oude Pekela 47 (verdronken)
1870-10 02-03-1870 Hermann Friedrich kapitein n.v. Nieuwe Pekela 36
1870-2 niet vermeld Johan Heinrich Bernard kapitein n.v. Nieuwe Pekela 43
1871-9 11-02-1871 Hermann Frederik kapitein n.v. Nieuwe Pekela 37
1872-16 31-12-1872 Johann Heinrich Bernard kapitein n.v. Nieuwe Pekela 46
1872-98 21-08-1872 Berend kapitein n.v. Nieuwe Pekela 39
1873-13 24-02-1873 Herman Frederik kapitein n.v. Nieuwe Pekela 38
1873-54 31-03-1873 Herman Frederik kapitein n.v. Nieuwe Pekela 39
1873-67 17-05-1873 Herman Frederik kapitein n.v. Nieuwe Pekela 39
1874-3 13-01-1874 Hermann Frederik kapitein n.v. Oude Pekela 40
1874-6 24-01-1874 Johan Heinrich Bernhard kapitein n.v. Nieuwe Pekela 47
1875-11 12-02-1875 Herman Frederik kapitein n.v. Oude Pekela 40
1878-9 05-02-1878 Johann Heinrich Bernhard kapitein n.v. Groningen 51
1879-48 16-04-1879 Herman Frederik stuurman 38 Oude Pekela 46
1880-6 02-03-1880 Johan Heinrich Bernhart kapitein n.v. Groningen 53
1882-151 26-09-1882 Hermann Friedrich stuurman 42 Oude Pekela 49
1883-5 02-03-1883 Hermann Friedrich stuurman 40 Oude Pekela 49
1889-127 03-10-1889 Hermann Friedrich stuurman 42 Oude Pekela 56
1891-3 06-02-1891 Hermann Friedrich stuurman 40 Oude Pekela 57
1891-61 03-07-1891 Koenraad Albert dekjongen n.v. Groningen 22
1891-87 02-09-1891 Koenraad Albert dekjongen 6 Groningen 22
1893-54 01-06-1893 Koenraad Albert n.v. n.v. Groningen 24
* Een kajuitwachter was een jonge jongen, vaak niet ouder dan 13-16 jaar, die als “loopjongen” voor de kapitein aan boord was. Als de kapitein iets wilde eten of drinken haalde de kajuitwachter het voor hem op uit de kombuis. Hij stond onder aan de scheepshiërarchie en moest alle orders van iedereen accepteren. Ook kennen we deze “manusjes-van-alles” als scheepsjongen. Jongens zonder enige of weinig opleiding begonnen vaak op deze manier hun zeemansleven. Velen groeiden door hun ervaring later door tot matroos of nog (na een winterse studie) hoger in rang.
    
Aan de inhoud van de pagina's op deze website kunnen geen rechten worden ontleend. Ik ben niet aansprakelijk voor de gevolgen van activiteiten die worden ondernomen op basis van deze website.
| © 2023
JoopFreie.nl |